رئيس مجلس الإدارة
د. رائد العزاوي

الإعلان عن الموعد الرسمي لعرض فيلم الخميس اللي جاي

نشر
الأمصار

كشفت الشركة المنتجة لفيلم الخميس اللي جاي  بطولة النجم عمرو عبدالجليل عن الموعد الرسمي لطرح بالسينمات المصرية والعربية.

فيلم الخميس الجاي  

وتقرر طرح فيلم الخميس اللي جاي خلال النصف الثاني من شهر أكتوبر الجاري وفيلم الخميس الجاي من بطولة عمرو عبد الجليل ومي كساب وإسلام إبراهيم وحسام داغر ومحمود الليثي.

ويعد فيلم الخميس اللي جاي  من تأليف ورشة كتابة تضم هيباتيا ونور حمدي ونور مرجان وعمرو شاهين ومحمد علي والفيلم من إخراج حسن صالح.

وتدور قصة فيلم الخميس اللي جاي حول شخصية مشهورة عبر تطبيق الفيديوهات الشهير "tik Tok”  تتعرض للعديد من المواقف داخل قصر مهجور.

 

 

وكان رد الفنان عمرو عبد الجليل بطل فيلم الخميس اللي جاي ، في وقت سابق علي الانتقادات التي وجهت له ولمسلسل "الضاحك الباكي" والذي يجسد فيه قصة حياة الفنان الراحل نجيب الريحاني. 

الهجوم علي مسلسل الضاحك الباكي

وقال عمرو عبد الجليل خلال لقائه ببرنامج "حبر سري" الذي تقدمه الإعلامية أسما إبراهيم بقناة "القاهرة والناس": "التعليقات السلبية بدأت من قبل ما مسلسل الضاحك الباكي يتعرض، وأنا أصلا متفرجتش على المسلسل، كنت بصور بس".

وأضاف:"واضح أن فيه لجان إلكترونية تعمدت تشويه مسلسل الضاحك الباكي، قبل عرضه، وأنا مكنتش مهتم بأي حد هاجم وكنت مركز في شغلي".

 

ولفت عمرو عبد الجليل: "معرفش إن الدور كان معروض علي الفنان تامر عبد المنعم، ولكن اللي عرفته من محمد الغيطي إنه عرض الدور على اكثر من ممثل على مدار سنوات لأن الورق مكتوب من فترة وفي الآخر أنا قبلت الدور، ومبسوط بالتجربة وعودة المخرج محمد فاضل للعمل، واستمتعت بكواليس العمل مع إن كان فيه شوية منغصات بكواليس التصوير ومش هقول الذكريات السيئة ولكن الأمر أثر علي العمل وكان ممكن يكون أحسن من كده والموضوع له علاقة بالورق والإنتاج".

في نفس اللقاء، قال الفنان عمرو عبد الجليل: "ابني عبد الجليل لسه بيدرس وحاول يدخل الفن بس محتاج مني زقة وأنا بقوله لأ مش هزقك لأن تجربتي تخليني أرفض مساعدته في دخول الوسط الفني".

وأضاف: "قلت لابني أنزل أشتغل وعافر وعاني لأن المعاناة حلوة جدا للفنان، والممثل محتاج يعاني علشان يقدر يعبر عن الأشياء اللى ممكن يعبر عنها بعد كده".