رئيس مجلس الإدارة
د. رائد العزاوي

الفنانة المصرية شيرين: قلبي بيتقطع بسبب غزة.. وكلنا لازم نشتغل ومنقفش

نشر
الفنانة المصرية شيرين
الفنانة المصرية شيرين

علقت الفنانة المصرية شيرين على الأحداث التي يمر بها شعب فلسطين جراء الاحتلال الإسرائيلي على غزة وموت مئات الأطفال الأبرياء يوميًا.

وقالت الفنانة المصرية شيرين: "الواحد قلبه بيتقطع كل يوم وده سبب من أسباب حزني الشديد وبقيت انطوائية لأن مفيش حاجة في إيدي غير إني أقول حسبي الله ونعم الوكيل، ومش هدعي على حد لإني مهما دعيت الكلمات أقل بكتير من اللي بيحصل في الأطفال والشباب والستات الغلابة وأنا بحط أحفادي مكانهم والله لا يسامحهم وحسبي الله ونعم الوكيل".

وأضافت الفنانة المصرية شيرين، قائلة: "المجتمع الوطني كله اللي بيقدر عليه بيعمله وإحنا كمصريين الريس مش مقصر معانا في حاجة والناس بتتبرع واللي يقدر بيعمل وناس بره بتتبرع وتبعت فلوس ومعونات، ولكن مع الأسف 20 % من المعونات اللي راحت أوشكت على الانتهاء".

الفنانة المصرية شيرين

الفنانة المصرية شيرين: إحنا في مذبحة

وأردفت الفنانة المصرية شيرين، قائلة: "إحنا في مذبحة ومعنديش حاجة أقولها غير حسبي الله ونعم الوكيل، والناس بتقول يا ريت العرب طيب ما هما اتحدوا الحمد لله إيه اللي حصل مفيش حتى هدنة، وفيه ناس تحت الأنقاض لسه ما طلعوش اللي بيحصل شيء خارج العقل".

كما رفضت الفنانة المصرية شيرين، فكرة عدم امتناع الفنانين عن أعمالهم دعمًا لغزة، قائلة: "كلنا لازم نشتغل ونموت نفسنا من خلال شغلنا، علشان نقول لهم انظروا يا عالم إلى أهل فلسطين وأهل غزة اللي بيتضربوا من غير أي سبب ومستشفياتهم ومدارسهم بتضرب".

آخر أعمال الفنانة المصرية شيرين 

ويُشار إلى أن الفنانة المصرية شيرين، شاركت في الموسم الرمضاني 2023 من خلال ثلاثة أعمال، حيث شاركت الفنان المصري محمد سعد في بطولة مسلسل إكس لانس، ومع الفنانة المصرية منة شلبي في مسلسل تغيير جو، كما شاركت في مسلسل سوق الكانتو مع الفنان أمير كرارة.

الفنانة المصرية شيرين

وولدت الفنانة المصرية شيرين 10 أكتوبر 1956، وهى ممثلة وراقصة بالية مصرية.

حياتها المهنية

وحاصلت الفنانة المصرية شيرين على ليسانس في الحقوق كما أنها تخرجت من المعهد العالي للبالية، بدأت حياتها الفنية أواخر السبعينات، بالمشاركة بأدوار صغيرة في بعض المسلسلات مع بداية ثمانيات القرن العشرين زادت شهرتها بعد قيامها ببطولة مسلسل عيون عام 1980 وأيضًا عندما حلت كبديلة للفنانة هويدا بطولة مسرحية المتزوجون الذي اشتهرت بها، عملت في المسرح والتلفزيون والسينما واشتهرت بأدوار المرأة المثالية وفي عام 2017 عادت لتعمل مع ملاك الشاشة رحمة حسن ودلال عبد العزيز في مسلسل سابع جار.

حياتها الأسرية

وتزوجت الفنانة المصرية شيرين، لفترة من المخرج محمد أسامة وأنجبت منه ابنتها «ميريت» ثم انفصلا.