رئيس مجلس الإدارة
د. رائد العزاوي

ترميم فيلم باب الشمس وإعادة عرضه بـ مهرجان لوكارنو

نشر
الأمصار

إعلن مهرجان مهرجان لوكارنو ترميم نسخة فيلم باب الشمس وإعادة عرضه هذا العام بجودة4k ضمن البرنامج الرسمي للمهرجان.

فيلم باب الشمس قدم عام 2004 وتدور أحداثه حول  خليل الذى يروي  للمناضل الفلسطيني يونس الراقد في غبيوبته قصة حبه التي جمعته منذ الصبا بابنة قريته بالخليل نهيلة من قبل الاجتياح الاسرائيلي وبعده، حيث كان طوال فترة الخمسينات والستينات يتسلل خلسة من لبنان إلى الجليل ليقابل زوجته في مغارة (باب الشمس) وتحمل منه ويعود لينضم إلى زملائه في تنظيم المقاومة.

وكان قد أكد المخرج يسري نصر الله، أنه في بداياته الفنية كان نشطا للغاية في حركة نوادي السينما واتحاد النقاد المصري قبل سفره إلى لبنان.

وقال يسري نصر الله في حواره في برنامج “ في المساء مع قصواء ” المذاع على قناة سي بي سي “، :” لما كنت في الجامعة كنت بكتب في جريدة نادي السينما، وعضو في جمعية اتحاد النقاد المصريين وجمعية الفيلم، دي كانت حركة نشطة جدا في الستينات والسبعينات".

وأضاف يسري نصر الله، :" أنا اتربيت في مدرسة الماني وفي البيت كانوا يتكلموا فرنساوي، وكنت بحب اتفرج على أفلام باللغة الإنجليزية وتعلمتها، بخلاف العربي".

تمنيت اكون مخرج من الطفولة 


واستطرد: "من وأنا طفل كنت عايز أبقي مخرج، وأول مرة روحت فيها سينما مع أبويا سألته عن مين اللي يعمل العمل ده في النهاية، وقالي ده المخرج، ومهتمتش بالممثلين قد ما اهتمت بالإخراج".

اقرأ أيضًا..

طرح ديو مسار إجباري ودياب "حبة طبطبة" على يوتيوب


طرح الفريق الغنائي مسار إجباري والفنان دياب ديو “حبة طبطبة”، وذلك عبر موقع الفيديوهات الشهير “يوتيوب".

تفاصيل أغنية حبة طبطبة مسار إجباري ودياب

الأغنية من كلمات محمد البحيري، ألحان وتوزيع، توسى، وتعاون مسار إجباري مع الشاعر محمد البحيري مسبقًا من خلال أغنية “نص الحاجات”. 

كلمات أغنية مسار إجباري ودياب “حبة طبطبة”
وتقول كلماتها" بشكر أغاني من زمان ماسكة ف وداني ليها فضل كبير عليا بشكر دكك وكلاب سكك جريت معايا مش عليا بشكر بشر مفيهومش شر مشوفتهومش بشكر عشان عشمان أشوفهم منساهمش شكرا لحبة طبطبة ولكل دمعة قريبة ولكل مرة وقعت قولت إزاي مقومش بشكر لساني شكر واجب دا اللي مش عاجب وعاجب دا اللي طول الوقت ساكت قاللي وقت اللوم ملومش بشكر دماغي عشان تملي مضحكاني لما كان مضحوك عليا بشكر اماكن سيبتها ورجعت تاني وبرضه فضلت هي هي بشكر كمان كل اللي عدى معيشتهوش بشكر كلام اتقالي ولا صدقتهوش شكرا لسنين عدت اوام من غير ما ترمي عليك سلام ولحبة فاضلين م القدام ومكملين زودلي كل اللي ابتدى وسابوك في سكة منفدة ونفوس بشر متقلدة معاشوش يومين شكرا لسنين عدت اوام من غير ما ترمي عليك سلام ولحبة فاضلين م القدام ومكملين زودلي كل اللي ابتدى وسابوك في سكة منفدة ونفوس بشر متقلدة معاشوش يومين".