رئيس مجلس الإدارة
د. رائد العزاوي

قرار رئاسي مصري بالعفو عن كل الغارمين والغارمات قبل شهر رمضان

نشر
الأمصار

أصدر الرئيس السيسي، قرارا بالعفو الرئاسي عن كل الغارمات ممن يقضون عقوبات بمراكز الإصلاح والتأهيل قبل حلول شهر رمضان المعظم، وعددهم 85 غارمة، وكذلك الإفراج عن الغارمين.

السيسي: صندوق الأسرة المصرية ضمان اجتماعى لكل المجتمع

كما قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن هناك فهم محدود لمعاني الدين الجميلة، متابعا: "وده مش عيب الدين قد ما هو عيب فهمنا.. الدولة معنية بوضع أليات عمل لتحقيق كل الكلام الرائع للمجتمع.. وتتصدي لمشاكل المجتمع وحلها.. وما حدش يقول النقطة دي ما تمش بحثها أو طرحها في المجتمعات القديمة خلال التفكر في الدين.. عمر الدين ما كان مشكلة لناسه.. المشكلة في الفهم والتطبيق".

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في احتفالية تكريم المرأة المصرية والأم المثالية 2023: "هو بالسهل يعني على أي أسرة أن البيت يهدم.. دي مصيبة لوحدها.. تبقي هي لوحدها محتارة تجيب منين وتصرف ازاي وتودي المدارس.. هو المجتمع غالبيته أسر ميسرة ولا الظروف صعبة.. الفكرة كده.. الرقم فيه 40 – 50 مليار جنيه.. لما اتكلمنا مع وزارة التضامن الاجتماعي وقالوا فيه ديون 350 مليون جنيه لبنك ناصر.. ده معناه إيه.. ده دين بغض النظر على مين.. مش الرقم.. ولو الناس حطت مليارين هنحط مليارين.. ولو حطوا 5 مليارات هنحط 5 مليارات.. ده صندوق اجتماعي.. ضمان اجتماعي للأسر والبيوت.. القضية باختصار.

وتابع الرئيس السيسي: "أنا بتكلم من مصارف الدين.. المصارف المالية من حقي أن اتبرع للصندوق ده.. من غير ما يكون حد يجوز.. ده كفيل لمنع حوجة الناس والأسر.. الناس فاهمة الموضوع كله في صدقة لبناء مسجد أو دار أيتام.. وموضوع زي كده.. تحمي مجتمع وتحافظ على صلابته وقوته.. كتير مننا في الفهم للدين والأيان.. الفهم ضيق أوي رغم الحكاية كلها إسعاد الناس".

السيسى: "حريصين إن قانون الأحوال الشخصية يبقى متوازن وموضوعى"

وأكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، الحرص على خروج قانون الأحوال الشخصية بشكل متوازن وموضوعي، وبعيد النظر".

أضاف الرئيس خلال احتفالية المراة المصرية: "احنا كلنا حريصين ان قانون الأحوال الشخصية متوازن وموضوعي جدا وبعيد النظر، واسمحولى اقولكم مفيش حد ليه مصلحة ان احنا نعمل غير كده ، ومتفتكروش في البرلمان ان الصوت ضد الموضوعية وضد التوازن وهدفنا في النهاية حماية الاسرة والابناء والبنات ده قاعدة عامة لازم تكون منتبهين لها وباكدها ثم قلنا هنعمل نقاس مجتمعي كبير علشان نطمنكم إن الموضوع هيطلع بالشكل الموضوعي.

تابع الرئيس السيسي: "كل صاحب قضية له وجه نظر حسب حالته لو عندي مشكلة صعب جدا اكون متوازن مع نفسى وموضوعي في قضية خاصة بيه ، وبالتالي لما يتكلم عنها هيبقا استعداده لاستقبالها مش سهل".